Koronavirus je senzace pro novináře! Panika je zbytečná! (2020)

Koronavirus je senzace pro novináře?! U nás rozhodně!

Koronavirus je současné téma veškerého tisku, informačních webů a televize, kde dennodenně vidíme až přehnaně hororové scénáře. My jsme se podívali tomuto “fenoménu” na kloub a přinášíme vám objektivní informace, které vám jinde neřeknou.

MERS x SARS Mers x Sars cov

Již v roce 2015 se v Jižní Koreji objevil nový virus MERS. Nejen česká média této příležitosti využila a udělala z ní naprostou mediální senzaci. Zběsilé aktualizace počtu usmrcených byly na denním pořádku, ačkoli reálná čísla nebyla příliš vysoká. Skoro by se dalo říci, že novináři “natěšeně” čekali, až další jména přibydou, aby se staly středem pozornosti diváků stejně jako teď v případě hrozby Sars cov tzv. Koronaviru. Samotný název MERS vzbuzoval v lidech pocity strachu, který je úzce spojen s nevědomostí.

Koronavirus v České republice?

V České republice situace vypadala tak, že vymírá půlka Asie a celý svět by se měl obávat této nemoci. Novinové titulky byly například “Smrtící virus MERS si vyžádal další dvě oběti” a jiné senzační titulky. K těmto článkům novináři přidávali ilustrační fotografie zobrazující čínské rodiny na letišti s rouškami přes ústa, která měla být výstrahou. Samozřejmě ani tyto fotografie nebyly relevantní a každý, kdo se alespoň do předkládaných informací začetl, byl schopen vyhodnotit, že čte snůšku plků. Jistě víte a pokud ne, tak vám to říkáme, že v Asii se roušky nosí ve velkém počtu masově bez ohledu na virus.

koronavirus je senzace pro novináře

Jelikož jsme nadšení cestovatelé a v tomto období jsme zrovna měli naplánovanou cestu do Soulu, kdy jsme vychytali akční letenky a nehodlali jsme se jich vzdát, tak jsme si řekli, že to prubneme. Na letišti i v metru byly informační tabule co to MERS je a jaké jsou jeho příznaky. Musíme však konstatovat, že ačkoli o tomto viru média v samotné Koreji informovaly, tak této skutečnosti přidávaly daleko menší váhu než v tisíce kilometrů vzdálené České republice. U nás je zvykem zastrašovat, pravděpodobně se jedná o jakýsi zlozvyk informačních médií z dob socialismu, že se snadno necháme ovládnout místním tiskem. Samozřejmě se nám za těch 18 dní v Soulu vůbec nic nepřihodilo a vrátili jsme se ve zdraví domů.

Roušky proti koronaviru?

Dokonce se u nás stal jakýsi velký trhák obchod s rouškami. Je to samozřejmě nesmysl a nepodlehněte tomuto uměle vyvolanému trendu. Za prvé se jedná o zbytečné vyhazování peněz, za druhé budete v očích uvědomělých lidí vypadat jako hlupáci a za třetí roušky absolutně nedokáží zabránit nákaze u tohoto konkrétního typu viru. Koronavirus a roušky přes obličej jsou tedy jeden velký nesmysl.

Je coronavirus něco, čeho se máme obávat?

Nesnažíme se tu samozřejmě banalizovat závažnost této nemoci, viru, epidemií nebo jakkoli jinak to nazvete. Snažte se v odpadu, který naše zpravodajství prohrabávat a hledat skutečné informace, přemýšlejte nad tím, co se vám snaží předhodit. Noviny a tisk používají čísla k údivu, úžasu a zastrašování. Je to nástroj, který předpokládá, že si lidé neumí dát 1 a 1 dohromady.

Rozhodně se na asijské turisty v Čechách ani kdekoli jinde nedívejte skrze prsty, jak bývá v podobných situacích zvykem. V ČR se řeší i to, že mladík čeká na kontrolu v nemocnici na Bulovce s rýmou na výsledky testů. Je to nesmyslné a sami zdravým selským rozumem posuďte, zda tato panika má vůbec nějaký smysl. Buďte v klidu a hlavně nepropadejte nákupní panice, co se roušek týká. Roušky totiž nejsou vůči tomuto viru nijak nápomocné.

Více najdete v sekci zajímavosti. Budeme rádi za jakékoli sdílení článku, jelikož si uvědomujeme sílu internetových komunikačních prostředků. Nepomáhejte médiím šířit paniku! Šiřte vědomí a nevěřte všemu, co na internetu nebo v televizi uvidíte. Chápeme, že je v dnešní době velmi těžké posoudit pravdivost informací (obzvláště v internetovém prostředí), ale jde to.

Sending
User Review
3.91 (11 votes)

Napište komentář

Máte zapnutý Ad Block?

Pro úplné zobrazení stránek doporučujeme AdBlock pro tento web vypnout.

Refresh